Flywheel training en andere krachttrainingsvormen: wat is het verschil?

Flywheel training en andere krachttrainingsvormen: wat is het verschil?


Flywheel training stelt je door de variabele weerstand in staat om elke herhaling een maximale herhaling te laten zijn. Over het gehele bewegingstraject, zowel in de concentrische als excentrische fase. De gehele stretch-shortening cycle van de spier-peeseenheid wordt zo optimaal getraind. Dit in tegenstelling tot traditionele vormen van krachttraining waarbij men op voorhand een bepaald gewicht kiest wat gedurende de hele oefening hetzelfde blijft.

Traditioneel vs fyzziokinetic3

Daarnaast is het met flywheel apparatuur mogelijk om een excentrische overload te creëren. Bij andere vormen van krachttraining wordt de excentrische fase van een beweging vrijwel altijd underloaded uitgevoerd. Juist in deze fase is de grootste verbetering qua kracht, spiermassa en vermogen te verkrijgen. Oefeningen met flywheel apparatuur zijn bovendien vaak multi-articulair en functioneel en laten zich beter vertalen naar dagelijkse (sport)activiteiten.

Met flywheel apparatuur zijn heel veel verschillende oefeningen uit te voeren. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde weight stack apparaten (leg press, leg curl, chest press etc.) waarmee vaak slechts één of een beperkt aantal oefeningen mogelijk is. Dit maakt het een interessante optie voor praktijken met beperkte ruimte of een kleiner budget.

 






Deel dit met een collega: