Kennisbank

Categorieën

Artikeltype

Tags

Early skeletal hypertrophy and architectural changes in response to high-intensity resistance training

Het doel van deze studie was om te achterhalen wat de vroege veranderingen zijn in spiermassa en -architectuur door een 35 dagen durend hoogintensief krachttrainingsprogramma met behulp van flywheel apparatuur.

Er werd gekeken naar oppervlakte doorsnede (CSA), spierarchitectuur, maximale contractiekracht en EMG activiteit. Al deze aspecten verbeterden significant gedurende de trainingsperiode en een toename van de spieromvang was al meetbaar na slechts 3 weken. Voordat een grotere CSA optreedt vindt er eerst een remodellering van de spierarchitectuur (fascikellengte en pennatiehoek) plaats.

Download ›

Effects of flywheel training on strength-related variables: a meta-analysis

Flywheel training is een methode voor krachttraining die de mogelijkheid biedt om oefeningen uit te voeren met een excentrische overload en een variabele weerstand. Daarmee verschilt deze manier van trainen met de meer traditionele vormen van krachttraining die gebruik maken van (losse) gewichten waarbij dit niet of moeilijk mogelijk is.

Flywheel training is een effectieve methode voor krachttraining als het aankomt op meerdere aspecten van kracht en vermogen met bijbehorende functionele verbetering van de (sport)prestaties. Dit geldt zowel voor ongetrainde als matig tot goed getrainde personen.

Download ›

Short biceps femoris fascicles and eccentric knee flexor weakness increase the risk of hamstring injury in elite football

Blessures van de hamstring komen o.a. bij voetballers veelvuldig voor. Uit onderzoek blijkt dat het risico op een dergelijke blessure toeneemt bij sporters waarvan de m. biceps femoris caput longum bestaat uit korte fascikels. Daarnaast is een gebrek aan excentrische kracht van de hamstrings een risicofactor.

Het risico op een hamstringblessure is te beperken door deze twee factoren aan te pakken. Het uitvoeren van een oefenprogramma met excentrische oefeningen voor de hamstrings kan het risico op blessure aanzienlijk verminderen, zelfs bij toenemende leeftijd en bij sporters die al eerder een blessure van de hamstrings hebben gehad.

Download ›

In-season eccentric-overload training in elite soccer players

In dit onderzoek werden de trainingen van voetballers gedurende het gehele seizoen aangevuld met flywheel training op basis van excentrische overload (2x p/w). Het doel van deze studie was om de veranderingen in lichaamssamenstelling, kracht en sprintcapaciteit te onderzoeken. De conclusie is dat deze aanvulling leidt tot een vermindering van de vetmassa, verbeterde botkwaliteit, verhoogde power output en een hogere sprintsnelheid.

Download ›

Effects of Exercise and Aging on Skeletal Muscle

Verlies van spiermassa en -kracht, verminderd regeneratief vermogen en een afname in fysieke prestaties zijn kenmerkend voor verouderende skeletspieren. Lichamelijke activiteit en training kunnen de nadelige effecten van veroudering tegengaan of afremmen. (Kracht)training zou daarom deel uit moeten maken van gezond ouder worden. In dit artikel lees je meer over de gevolgen van veroudering en de effecten van training.

Download ›

Tendon neuroplastic training: changing the way we think about tendon rehabilitation

Tendon neuroplastic training (TNT) maakt gebruik van een metronoom om het tempo van een oefening aan te geven. Handig bij bijvoorbeeld 'heavy slow resistance training'. Op die manier wordt niet alleen de belastbaarheid van de pees vergroot, maar train je tegelijkertijd de motorische cortex. Dit zorgt voor een verbeterde motorische controle en voegt daarmee een extra dimensie toe aan de revalidatie van peesklachten.

Download ›

Effects of a 10-week in-season eccentric-overload training program on muscle-injury prevention and performance in junior elite soccer players

Hamstring- en quadricepsblessures zijn een grote oorzaak van uitval binnen het voetbal. Een 10 weken durend trainingsprogramma met flywheel apparatuur vermindert het aantal en de ernst van deze spierblessures bij jonge voetballers. Flywheel training kan dus gebruikt worden in een blessurepreventieprogramma om het risico op (langdurige) uitval door hamstring- of quadricepsblessures te voorkomen. Flywheel training ter optimalisatie van het maximale vermogen verbetert daarnaast de sprint- en sprongcapaciteit welke zich vertalen in betere prestaties op het veld.

Download ›

Muscle, functional and cognitive adaptations after flywheel resistance training in stroke patients

Uit onderzoek van Fernandez-Gonzalo blijkt dat flywheel training met excentrische overload niet alleen de kracht en het vermogen vergroot, maar dat ook de balans en het looppatroon verbeteren bij CVA-patiënten. Het programma duurde 12 weken en bestond uit korte (4 min. p/w) intensieve sessies op een flywheel leg press. Flywheel training is hiermee een erg tijdsefficiënte trainingsmethode.

Download ›

Chronic Adaptations to Eccentric Training: A Systematic Review

In dit review werd excentrisch trainen vergeleken met trainingsvormen waarbij alleen een concentrische contractie plaatsvond of een 'traditionele' oefening met een concentrische en excentrische fase. Hieruit blijkt dat excentrisch trainen leidt tot een grotere verbetering in functie, morfologie en architectuur van het spier-peescomplex. Deze aanpassingen hebben een grotere toename in kracht, vermogen en stretch-shortening cycle functie tot gevolg. Ook worden er meer sarcomeren in serie aangemaakt wat een belangrijke factor is in het voorkomen van spierblessures.

Download ›

Effects of inertial setting on power, work, force and eccentric overload during flywheel resistance exercise in men and women

Flywheel training biedt de mogelijkheid om het trainingseffect te veranderen d.m.v. inertie-schijven. Het trainingsdoel bepaald de grootte van de schijf. In dit artikel lees je welk effect deze verschillende schijven hebben en op welke manier mannen en vrouwen van elkaar verschillen qua trainingseffect.

Download ›

Neuromuscular and balance responses to fly wheel inertial versus weight training in older persons

Ouder worden gaat gepaard met een verminderde balans, afname van spierkracht en tragere reactiesnelheid. Door weerstandstraining kunnen deze onderdelen bij ouderen verbeteren. Deze studie laat zien dat 12 weken Flywheel training betere resultaten oplevert dan traditionele krachttraining op het gebied van vermogen (kracht x snelheid) en balans. Daarmee zou het dus een waardevolle aanvulling op een valpreventie programma kunnen zijn.

Download ›

Skeletal muscle functional and structural adaptations after eccentric overload flywheel resistance training: a systematic review

Deze studie van Maroto-Izquierdo uit 2017 laat zien dat ten opzichte een traditionele vormen van krachttraining (m.b.v. steekgewichten) flywheeltraining een grotere concentrische en excentrische krachttoename oplevert. Ook het spiervolume neemt bij flywheel meer toe. Functioneel gezien namen met behulp van flywheel training de spronghoogte en hardloopsnelheid meer toe.

Download ›