Kennisbank

Categorieën

Artikeltype

Tags

The role of eccentric strength in 180 degree turns in female soccer players

Excentrische kracht is geassocieerd met snellere 'change of direction' (COD) vaardigheden. Dit werd gemeten bij voetbalsters door ze een stuk te laten sprinten, een draai van 180 graden te maken en daarna weer terug te sprinten. De excentrische kracht van de knieflexoren en -extensoren werd daarna afgezet tegen de tijd die het kostte om de taak te volbrengen. Speelsters met een grotere excentrsiche kracht sprinten sneller en zijn in staat om harder af te remmen om een draai te maken.

Download ›

Isoinertial eccentric-overload training in young soccer players. Effects on strength, sprint, COD, agility and shooting precision.

Training met excentrische overload zorgt voor grotere verbeteringen van voetbalspecifieke vaardigheden dan traditionele voetbaltraining met plyometrische oefeningen.

Met een flywheel apparaat heb je de mogelijkheid om multi-directioneel te trainen, met verschillende gewrichtshoeken en in specifieke sportomstandigheden. Dit leidt tot betere aanpassingen en verbetering van de sprong-, sprint- en change of direction (COD) prestaties dan conventionele voetbaltraining.

Bovendien zijn de flywheel oefeningen coördinatief uitdagend en zorgen daarmee voor een grotere schotprecisie op een andere manier dan plyometrische training dat doet.

Download ›

Inertial training improves strength, balance, and gait speed in elderly nursing home residents

Flywheel training leidt tot een forse toename in spierkracht van de bovenste- en onderste extremiteiten bij ouderen in een verzorgingstehuis. Een trainingsprogramma van 6 weken zorgt voor functionele verbeteringen in balans, loopsnelheid en loopkwaliteit. Dit leidt tot een lager valrisico, grotere veiligheid en onafhankelijkheid van deze groep ouderen.

Bovendien waren er onder de proefpersonen geen blessures en is het een aantrekkelijke manier van trainen.

Download ›

Early functional and morphological muscle adaptations during short-term inertial squat training

Flywheel training leidt al binnen twee weken tot een significante toename van het spiervolume en -kracht.

De proefpersonen in deze studie werkten elk 10 trainingen in 4 weken af. Zij maakten daarbij 5 series van 10 flywheel squats. Na 2 en 4 weken werd een MRI gemaakt om het volume van de bovenbeenmusculatuur te meten en werden krachttesten uitgevoerd.

Het resultaat was een volumetoename van gemiddeld 5,5% na 2 weken. Na 4 weken was er sprake van een toename van 8,6% in volume, 30% in kracht en 50% in geleverd vermogen.

Download ›

The Case for Retiring Flexibility as a Major Component of Physical Fitness

Lenigheid is belangrijk voor de ROM zonder dat dit leidt tot blessures. Het is naast kracht, snelheid, coördinatie en uithoudingsvermogen 1 van de 5 grondmotorische eigenschappen.

Het idee dat lenigheid belangrijk is voor heeft ertoe geleid dat statische rekoefeningen uitgevoerd worden om deze te vergroten. Wat is de bijdrage van lenigheid aan de fysieke gezondheid en wordt deze eigenschap van fitheid niet overschat? 

Download ›

Effect of flywheel resistance training on balance performance in older adults.

Deze studie onderzocht het effect van flywheel training op balans en mobiliteit van ouderen. Daarnaast keken zij of een toename in spiervermogen gerelateerd is aan een verbeterde balans.

Het resultaat was dat deze ouderen na 6 weken training een significant betere timed up and go test (TUG) hadden en toename in spiervermogen.

Download ›

Post‐activation potentiation on squat jump following traditional training vs. flywheel training

Via post-activiation potentiation (PAP) verbeteren prestaties als deze voorafgegaan worden door een 'preload stimulus'. De excentrische contracties zorgen voor een versterkend effect op explosieve acties die hierop volgen. Dit onderzoek vergeleek traditionele squats met een flywheel protocol.

Uitkomstmaat was het verschil in spronghoogte d.m.v. een squat jump test. Na het flywheel protocol was er een grotere spronghoogte en verbeterde de snelheid en het vermogen. Na het traditionele squat protocol was deze verbetering niet zichtbaar.

Het flywheel protocol zorgt direct voor betere prestaties en kan daarbij ingezet worden als pre-conditionerende activiteit tijdens een warming-up.

Download ›

Eccentric flywheel overload training in older adults

Leeftijdsgerelateerde achteruitgang in spierkracht en -vermogen kunnen de functionele capaciteit van ouderen behoorlijk beperken. Krachttraining kan deze achteruitgang tegengaan. Excentrische overload is een krachtige stimulus voor spierweefsel, maar is met traditionele trainingsapparatuur moeilijk om veilig uit te voeren. Flywheel training met excentrische overload daarentegen zorgt voor een toename van spierkracht en -vermogen, remt problemen die gepaard gaan met een toenemende leeftijd en een verbeterde kwaliteit van leven af. Het is daarmee een praktische methode om het hele lichaam effectief te trainen.

Download ›

Muscle activation during gravity-independent resistance exercise compared to common exercises

In dit onderzoek werd flywheel training vergeleken met andere vormen van krachttraining. De onderzoekers keken naar de spieractiviatie van de m. quadriceps femoris met EMG.

De activatie van de m. quadriceps was het hoogst bij de oefening op de flywheel apparatuur en de isokinetische dynamometer. Dit verschil was het meest uitgesproken voor de excentrische fase van de contractie. Maar ook tijdens de concentrische fase was de spieractivatie in deze groepen groter dan tijdens de traditionele gesloten keten oefeningen.

Flywheel training is daarmee een waardevolle trainingsmethode voor het opbouwen van spierkracht en -volume. Bovendien is flywheel training functioneler dan trainen op een isokinetische dynamometer en is hiervoor geen stroom nodig.

Download ›

Effect of flywheel resistance training on balance performance in older adults

Er wordt nog vaak gedacht dat flywheel training alleen geschikt is voor sporters of jonge patiënten. Onterecht zo blijkt uit deze studie. De onderzoekers keken naar het effect van slechts 6 weken trainen met flywheel op balans, mobiliteit en vermogen. 

Download ›

Characterising overload in inertial flywheel devices for use in exercise training

Trainen met overload is een van de basisprincipes van krachttraining om vooruitgang te boeken. Met flywheel training is op eenvoudige wijze een (excentrische) overload te creëren. Iets wat met traditionele krachttraining een stuk moeilijker is.

Dit onderzoek bevestigd dat er inderdaad sprake is van een overload situatie bij flywheel training. Dat er een fase-specifieke reactie van de spieren, gemeten met EMG, is bij verschillende inertia's. En dat snelheid van bewegen een indicatie geeft van de trainingsintensiteit. Tijdens de training zou een objectieve manier van meten gebruikt moeten worden om er zeker van te zijn dat de oefeningen op de juiste manier uitgevoerd worden.

Download ›

Flywheel training binnen de fysiotherapie geeft een andere draai aan krachttraining

De jaren waarin rust houden het standaard advies van de fysiotherapeut was bij vrijwel elke klacht aan het bewegingsapparaat liggen ver achter ons. Het verbeteren van de belastbaarheid d.m.v. ‘optimal loading’ is de sleutel tot een succesvolle revalidatie en onmisbaar in een blessurepreventieprogramma. Hiervoor zijn vele trainingsvormen mogelijk, maar één unieke weerstandsvorm maakt de laatste jaren een serieuze opmars. Flywheel training of in goed Nederlands; vliegwiel training. In dit blog lees je daar alles over.

Lees het blog ›