Kennisbank

Categorieën

Artikeltype

Tags

Post‐activation potentiation on squat jump following traditional training vs. flywheel training

Via post-activiation potentiation (PAP) verbeteren prestaties als deze voorafgegaan worden door een 'preload stimulus'. De excentrische contracties zorgen voor een versterkend effect op explosieve acties die hierop volgen. Dit onderzoek vergeleek traditionele squats met een flywheel protocol.

Uitkomstmaat was het verschil in spronghoogte d.m.v. een squat jump test. Na het flywheel protocol was er een grotere spronghoogte en verbeterde de snelheid en het vermogen. Na het traditionele squat protocol was deze verbetering niet zichtbaar.

Het flywheel protocol zorgt, enkele minuten na afloop, voor betere prestaties en kan daarbij ingezet worden als pre-conditionerende activiteit tijdens een warming-up.

Download ›

Eccentric flywheel overload training in older adults

Leeftijdsgerelateerde achteruitgang in spierkracht en -vermogen kunnen de functionele capaciteit van ouderen behoorlijk beperken. Krachttraining kan deze achteruitgang tegengaan. Excentrische overload is een krachtige stimulus voor spierweefsel, maar is met traditionele trainingsapparatuur moeilijk om veilig uit te voeren. Flywheel training met excentrische overload daarentegen zorgt voor een toename van spierkracht en -vermogen, remt problemen die gepaard gaan met een toenemende leeftijd en een verbeterde kwaliteit van leven af. Het is daarmee een praktische methode om het hele lichaam effectief te trainen.

Download ›

Muscle activation during gravity-independent resistance exercise compared to common exercises

In dit onderzoek werd flywheel training vergeleken met andere vormen van krachttraining. De onderzoekers keken naar de spieractiviatie van de m. quadriceps femoris met EMG.

De activatie van de m. quadriceps was het hoogst bij de oefening op de flywheel apparatuur en de isokinetische dynamometer. Dit verschil was het meest uitgesproken voor de excentrische fase van de contractie. Maar ook tijdens de concentrische fase was de spieractivatie in deze groepen groter dan tijdens de traditionele gesloten keten oefeningen.

Flywheel training is daarmee een waardevolle trainingsmethode voor het opbouwen van spierkracht en -volume. Bovendien is flywheel training functioneler dan trainen op een isokinetische dynamometer en is hiervoor geen stroom nodig.

Download ›

Effect of flywheel resistance training on balance performance in older adults

Er wordt nog vaak gedacht dat flywheel training alleen geschikt is voor sporters of jonge patiënten. Onterecht zo blijkt uit deze studie. De onderzoekers keken naar het effect van slechts 6 weken trainen met flywheel op balans, mobiliteit en vermogen. 

Download ›

Characterising overload in inertial flywheel devices for use in exercise training

Trainen met overload is een van de basisprincipes van krachttraining om vooruitgang te boeken. Met flywheel training is op eenvoudige wijze een (excentrische) overload te creëren. Iets wat met traditionele krachttraining een stuk moeilijker is.

Dit onderzoek bevestigd dat er inderdaad sprake is van een overload situatie bij flywheel training. Dat er een fase-specifieke reactie van de spieren, gemeten met EMG, is bij verschillende inertia's. En dat snelheid van bewegen een indicatie geeft van de trainingsintensiteit. Tijdens de training zou een objectieve manier van meten gebruikt moeten worden om er zeker van te zijn dat de oefeningen op de juiste manier uitgevoerd worden.

Download ›

Flywheel training binnen de fysiotherapie geeft een andere draai aan krachttraining

De jaren waarin rust houden het standaard advies van de fysiotherapeut was bij vrijwel elke klacht aan het bewegingsapparaat liggen ver achter ons. Het verbeteren van de belastbaarheid d.m.v. ‘optimal loading’ is de sleutel tot een succesvolle revalidatie en onmisbaar in een blessurepreventieprogramma. Hiervoor zijn vele trainingsvormen mogelijk, maar één unieke weerstandsvorm maakt de laatste jaren een serieuze opmars. Flywheel training of in goed Nederlands; vliegwiel training. In dit blog lees je daar alles over.

Lees het blog ›

Early skeletal muscle hypertrophy and architectural changes in response to high-intensity resistance training

Het doel van deze studie was om te achterhalen wat de vroege veranderingen zijn in spiermassa en -architectuur door een 35 dagen durend hoogintensief krachttrainingsprogramma met behulp van flywheel apparatuur.

Er werd gekeken naar oppervlakte doorsnede (CSA), spierarchitectuur, maximale contractiekracht en EMG activiteit. Al deze aspecten verbeterden significant gedurende de trainingsperiode en een toename van de spieromvang was al meetbaar na slechts 3 weken. Voordat een grotere CSA optreedt vindt er eerst een remodellering van de spierarchitectuur (fascikellengte en pennatiehoek) plaats.

Download ›

Effects of flywheel training on strength-related variables: a meta-analysis

Flywheel training is een methode voor krachttraining die de mogelijkheid biedt om oefeningen uit te voeren met een excentrische overload en een variabele weerstand. Daarmee verschilt deze manier van trainen met de meer traditionele vormen van krachttraining die gebruik maken van (losse) gewichten waarbij dit niet of moeilijk mogelijk is.

Flywheel training is een effectieve methode voor krachttraining als het aankomt op meerdere aspecten van kracht en vermogen met bijbehorende functionele verbetering van de (sport)prestaties. Dit geldt zowel voor ongetrainde als matig tot goed getrainde personen.

Download ›

Short biceps femoris fascicles and eccentric knee flexor weakness increase the risk of hamstring injury in elite football

Blessures van de hamstring komen o.a. bij voetballers veelvuldig voor. Uit onderzoek blijkt dat het risico op een dergelijke blessure toeneemt bij sporters waarvan de m. biceps femoris caput longum bestaat uit korte fascikels. Daarnaast is een gebrek aan excentrische kracht van de hamstrings een risicofactor.

Het risico op een hamstringblessure is te beperken door deze twee factoren aan te pakken. Het uitvoeren van een oefenprogramma met excentrische oefeningen voor de hamstrings kan het risico op blessure aanzienlijk verminderen, zelfs bij toenemende leeftijd en bij sporters die al eerder een blessure van de hamstrings hebben gehad.

Download ›

In-season eccentric-overload training in elite soccer players

In dit onderzoek werden de trainingen van voetballers gedurende het gehele seizoen aangevuld met flywheel training op basis van excentrische overload (2x p/w). Het doel van deze studie was om de veranderingen in lichaamssamenstelling, kracht en sprintcapaciteit te onderzoeken. De conclusie is dat deze aanvulling leidt tot een vermindering van de vetmassa, verbeterde botkwaliteit, verhoogde power output en een hogere sprintsnelheid.

Download ›

Effects of Exercise and Aging on Skeletal Muscle

Verlies van spiermassa en -kracht, verminderd regeneratief vermogen en een afname in fysieke prestaties zijn kenmerkend voor verouderende skeletspieren. Lichamelijke activiteit en training kunnen de nadelige effecten van veroudering tegengaan of afremmen. (Kracht)training zou daarom deel uit moeten maken van gezond ouder worden. In dit artikel lees je meer over de gevolgen van veroudering en de effecten van training.

Download ›

Tendon neuroplastic training: changing the way we think about tendon rehabilitation

Tendon neuroplastic training (TNT) maakt gebruik van een metronoom om het tempo van een oefening aan te geven. Handig bij bijvoorbeeld 'heavy slow resistance training'. Op die manier wordt niet alleen de belastbaarheid van de pees vergroot, maar train je tegelijkertijd de motorische cortex. Dit zorgt voor een verbeterde motorische controle en voegt daarmee een extra dimensie toe aan de revalidatie van peesklachten.

Download ›